4. ročník, učivo 20. -26.4.
4. ROČNÍK
ČESKÝ JAZYK
Podstatná jména rodu ženského VZOR “RŮŽE”. Je to vzor měkký a skloňujeme podle něj všechna slova rodu ženského končící “E” (v 1. pádě čísla jednotného).
Je to velmi snadné učivo, pokud používáme spisovnou češtinu a ne moravské nářečí.
Jsou to slova neděle ( neděla ), práce ( práca ), židle ( židla ), cibule ( cibula ), televize ( televiza ) a tak podobně.
Jak postupujeme při psaní koncovek podstatných jmen.
Mám se rozhodnout - v televizi nebo v televizy ?
Slovo dáme do 1. pádu jednotného čísla (kdo, co?) - ta televize.
Vidíme koncovku “e” - vzor růže. Správně je v televizi - v růži.
“Bylo to v televizi.” “Bylo to v růži.”
Podobné nebezpečí se skrývá ve slovech skloňovaných podle vzoru “píseň”.
POZOR! mrkev ( mrkva ), třešeň ( třešňa), konev ( konva ), višeň ( višňa ).
Učebnice
Strana 65. Přečtěte si žluté rámečky.
Cvičení 2 je vlastně stejné jako u předcházejícího učiva.
fazole - (č.j., p.3. komu, čemu) fazoli
Cvičení 3 na straně 65. “Po pádu mám na hlavě bouli.”
Strana 66 cvičení 5 a) b), cvičení 7. a)
Vydra - s vydrami (ženami), bělice - bělici (růži), obydlí - obydlí (stavení)...
Toto cvičení může být pro vás dost obtížné.
Tady je malá pomůcka:
-
U slova urči rod (to vydra x ta vydra). Takže ta vydra - rod ženský.
-
Vydra končí na “a”. Je to vzor “žena”.
-
Číslo - č.mn.- množné - vydry.
-
7. pád (s kým, čím?) - s vydrami. Podívejte se do tabulky na straně 63. Tam je ve sloupečku u vzoru žena v 7. pádě čísla množného koncovka -ami.
Pracovní sešit
V pracovním sešitu na straně 11 nahoře jsou cvičení 1, 2, 3.
Pokud budete mít sílu a chuť, můžete se pustiti souhrnných cvičení na straně 13 a 14. Stejně vás příští týden neminou.
MATEMATIKA
Pracovní sešit
Strana 25, cvičení 5.
První a třetí sloupeček se dělí tak, že si u čísla děleného zakryji nuly a dělím jako malou násobilku. Kolik nul jsem zakryl, tolik nul připíši ve výsledku.
80 : 4 = 20 800 : 4 = 200
Víte, proč čísla ve druhém a čtvrtém sloupečku mají červené nuly?
Tyto nuly si pro zjednodušení počítání můžu zakrýt nebo škrtnout.
80 : 40 = 2 stejně jako 8 : 4 = 2
Když dělím číslem s jednou nulou, můžu si ji škrtnout současně s jednou nulou čísla které dělím.
800 : 40 = 20 je to stejný výsledek jako u příkladu 80 : 4 = 20
8 000 : 40 = 200 stejné jako 800 : 4 = 200
Na straně 25 ještě slovní příklady 6 a 7. Barevné řádky jsou pro výpočty ( písemné násobení).
Učebnice
V učebnici na straně 74 cvičení 31 je podobné cvičení v pracovním sešitu (s25/c5). Pokud umíte malou násobilku, není co řešit.
Na straně 73 cvičení 25. Vzniknou vám příklady 2 000 : 10, 2 000 : 100,
2 000 : 1 000. Podívejte se na růžový rámeček nad příkladem!
A pak ještě cvičení 26 a 27. Není to nic jiného než dělení a násobení 1 000.
6 000m = 6 km ( protože 6 000 : 1 000 = 6)
7km = 7 000m (protože 7 x 1 000 = 7 000)
PŘÍRODOVĚDA
Podívejte se na video o ekosystémech. YouTube - “Ekosystémy naší přírody.”
Odkaz je zde:
https://www.youtube.com/watch?v=nztndOZvERk
Odpověz na tyto otázky:
-
Jak se jmenují lesy v nížinách v okolí řek? Jaké stromy tam rostou?
-
Jaké stromy rostou v lesích ve vyšších polohách (pahorkatinách)?
-
Jaké stromy jsou typické pro horské oblasti?
-
Co je to “kleč”?
-
Napiš názvy dvou přirozených a dvou umělých ekosystémů.
-
Ze kterého kontinentu byla do Evropy přivezena kukuřice?
-
Které plodiny zemědělci u nás nejčastěji pěstují?
-
Jakým způsobem se zemědělci snaží zachovat úrodnost půdy?
Vlastivěda 4. ročník
Učebnice str 18, 19 Život za vlády prvních Přemyslovců, Románský sloh a hlavně Kosmas – první český kronikář. Pořádně přečíst. Str. 20 je opakování.
Pracovní sešit str. 10 a 11. Modrý rámeček opsat do malého sešitu. Pokuste se splnit i badatelský úkol a zjistěte, kde v ČR najdeme románské stavby, napište do sešitu. Románské stavby v ČR:…….
Podívat se na díl 21. Dějiny udatného národa českého. Když budete chtít, podívejte se ještě na další díly 22 až 25, kdy se na knížecím trůnu rychle střídala knížata z rodu Přemyslovců. To se ale podrobně učit nebudeme. Příště začneme významným panovníkem Přemysl Otakar I.
Angličtina 4.roč 20.04.
1. Namaluj ciferník hodin a napiš digitálně:
-
př: It is half past one.
1:30
-
It is quarter past two.
-
It is quarte to seven.
-
It is quarter past five.
-
It is eight o´clock.
-
It is quarter to eleven.
2. Vyber správnou možnost a napiš: např. 1A
A It is half past three
B It is half past four
1. 3:30 C It is quarter to four
A It is quarter past seven
B It is quarter to seven
C It is quarter to eight
2. 7:45
A It is half past five
B It is quarter past five
C It is quarter to five
3. 5:15
A It is half past eight
B It is quarter past eight
C It is quarter to eight
4. 8:30
A It is half past four
B It is quarter to five
C It is quarter to four
5. 4:45
3. Procvič na webu:
https://agendaweb.org/exercises/vocabulary/time/time-1 vyber A,B,C nebo D a dej „next“= další
4. Do školního sešitu přelož tyto věty:
-
Zdravotní sestra pracuje v nemocnici (hospital). A nurse works in the hospital.
-
Hasič nosí (wear) černou uniformu . A firefighter wears a black uniform.
-
Učitel chodí o půl osmé do školy. A teacher goes at half past seven to school.
-
Pekař vstává o tři čtvrtě na tři. A bakec gets up at quarter to three.
Pro kontrolu jsou věty přeložené hned vedle. Jsou napsané bílou barvou, stačí je přetáhnou jinou barvou a uvidíš řešení.
Angličtinu pošle paní učitelka ještě mailem, tady nejdou ty odkazy vložit