Jdi na obsah Jdi na menu

4. ročník, učivo 20. -26.4.

21. 4. 2020

 

4. ROČNÍK

 

ČESKÝ JAZYK

 

Podstatná jména rodu ženského VZOR “RŮŽE”. Je to vzor měkký a skloňujeme podle něj všechna slova rodu ženského končící “E” (v 1. pádě čísla jednotného).

 

Je to velmi snadné učivo, pokud používáme spisovnou češtinu a ne moravské nářečí.

 

Jsou to slova neděle ( neděla ), práce ( práca ), židle ( židla ), cibule ( cibula ), televize ( televiza ) a tak podobně.

 

Jak postupujeme při psaní koncovek podstatných jmen.

Mám se rozhodnout - v televizi nebo v televizy ?

Slovo dáme do 1. pádu jednotného čísla (kdo, co?) - ta televize.

Vidíme koncovku “e” - vzor růže. Správně je v televizi - v růži.

Bylo to v televizi.” “Bylo to v růži.”

 

Podobné nebezpečí se skrývá ve slovech skloňovaných podle vzoru “píseň”.

 

POZOR! mrkev ( mrkva ), třešeň ( třešňa), konev ( konva ), višeň ( višňa ).

 

Učebnice

Strana 65. Přečtěte si žluté rámečky.

Cvičení 2 je vlastně stejné jako u předcházejícího učiva.

fazole - (č.j., p.3. komu, čemu) fazoli

 

Cvičení 3 na straně 65. “Po pádu mám na hlavě bouli.”

 

Strana 66 cvičení 5 a) b), cvičení 7. a)

Vydra - s vydrami (ženami), bělice - bělici (růži), obydlí - obydlí (stavení)...

Toto cvičení může být pro vás dost obtížné.

 

Tady je malá pomůcka:

  1. U slova urči rod (to vydra x ta vydra). Takže ta vydra - rod ženský.

  2. Vydra končí na “a”. Je to vzor “žena”.

  3. Číslo - č.mn.- množné - vydry.

  4. 7. pád (s kým, čím?) - s vydrami. Podívejte se do tabulky na straně 63. Tam je ve sloupečku u vzoru žena v 7. pádě čísla množného koncovka -ami.

 

Pracovní sešit

V pracovním sešitu na straně 11 nahoře jsou cvičení 1, 2, 3.

 

Pokud budete mít sílu a chuť, můžete se pustiti souhrnných cvičení na straně 13 a 14. Stejně vás příští týden neminou.

 

 

 

MATEMATIKA

 

Pracovní sešit

Strana 25, cvičení 5.

 

První a třetí sloupeček se dělí tak, že si u čísla děleného zakryji nuly a dělím jako malou násobilku. Kolik nul jsem zakryl, tolik nul připíši ve výsledku.

 

80 : 4 = 20 800 : 4 = 200

 

Víte, proč čísla ve druhém a čtvrtém sloupečku mají červené nuly?

Tyto nuly si pro zjednodušení počítání můžu zakrýt nebo škrtnout.

80 : 40 = 2 stejně jako 8 : 4 = 2

 

Když dělím číslem s jednou nulou, můžu si ji škrtnout současně s jednou nulou čísla které dělím.

800 : 40 = 20 je to stejný výsledek jako u příkladu 80 : 4 = 20

 

8 000 : 40 = 200 stejné jako 800 : 4 = 200

 

Na straně 25 ještě slovní příklady 6 a 7. Barevné řádky jsou pro výpočty ( písemné násobení).

 

Učebnice

V učebnici na straně 74 cvičení 31 je podobné cvičení v pracovním sešitu (s25/c5). Pokud umíte malou násobilku, není co řešit.

 

Na straně 73 cvičení 25. Vzniknou vám příklady 2 000 : 10, 2 000 : 100,

2 000 : 1 000. Podívejte se na růžový rámeček nad příkladem!

 

A pak ještě cvičení 26 a 27. Není to nic jiného než dělení a násobení 1 000.

 

6 000m = 6 km ( protože 6 000 : 1 000 = 6)

7km = 7 000m (protože 7 x 1 000 = 7 000)

 

 

PŘÍRODOVĚDA

 

Podívejte se na video o ekosystémech. YouTube - “Ekosystémy naší přírody.”

Odkaz je zde:

https://www.youtube.com/watch?v=nztndOZvERk

Odpověz na tyto otázky:

  1. Jak se jmenují lesy v nížinách v okolí řek? Jaké stromy tam rostou?

  2. Jaké stromy rostou v lesích ve vyšších polohách (pahorkatinách)?

  3. Jaké stromy jsou typické pro horské oblasti?

  4. Co je to “kleč”?

  5. Napiš názvy dvou přirozených a dvou umělých ekosystémů.

  6. Ze kterého kontinentu byla do Evropy přivezena kukuřice?

  7. Které plodiny zemědělci u nás nejčastěji pěstují?

  8. Jakým způsobem se zemědělci snaží zachovat úrodnost půdy?

 

 

 

 

Vlastivěda 4. ročník

Učebnice str 18, 19 Život za vlády prvních Přemyslovců, Románský sloh a hlavně Kosmas – první český kronikář. Pořádně přečíst. Str. 20 je opakování.

Pracovní sešit str. 10 a 11. Modrý rámeček opsat do malého sešitu. Pokuste se splnit i badatelský úkol a zjistěte, kde v ČR najdeme románské stavby, napište do sešitu. Románské stavby v ČR:…….

 

Podívat se na díl 21. Dějiny udatného národa českého. Když budete chtít, podívejte se ještě na další díly 22 až 25, kdy se na knížecím trůnu rychle střídala knížata z rodu Přemyslovců. To se ale podrobně učit nebudeme. Příště začneme významným panovníkem Přemysl Otakar I.

 

Angličtina 4.roč 20.04.

 

1. Namaluj ciferník hodin a napiš digitálně:

  • př: It is half past one.

 

 

 

 

1:30

 

 

 

 

  • It is quarter past two.

  • It is quarte to seven.

  • It is quarter past five.

  • It is eight o´clock.

  • It is quarter to eleven.

 

 

2. Vyber správnou možnost a napiš: např. 1A

A It is half past three

B It is half past four

1. 3:30 C It is quarter to four

 

 

 

A It is quarter past seven

B It is quarter to seven

C It is quarter to eight

 

 

 

 

2. 7:45

 

 

 

 

 

A It is half past five

B It is quarter past five

C It is quarter to five

 

 

3. 5:15

 

 

 

 

A It is half past eight

B It is quarter past eight

C It is quarter to eight

 

 

 

4. 8:30

 

 

 

 

A It is half past four

B It is quarter to five

C It is quarter to four

 

 

5. 4:45

 

 

 

3. Procvič na webu:

https://agendaweb.org/exercises/vocabulary/time/time-1 vyber A,B,C nebo D a dej „next“= další

 

4. Do školního sešitu přelož tyto věty:

  • Zdravotní sestra pracuje v nemocnici (hospital). A nurse works in the hospital.

  • Hasič nosí (wear) černou uniformu . A firefighter wears a black uniform.

  • Učitel chodí o půl osmé do školy. A teacher goes at half past seven to school.

  • Pekař vstává o tři čtvrtě na tři. A bakec gets up at quarter to three.

Pro kontrolu jsou věty přeložené hned vedle. Jsou napsané bílou barvou, stačí je přetáhnou jinou barvou a uvidíš řešení.

Angličtinu pošle paní učitelka ještě mailem, tady nejdou ty odkazy vložit